söndag 25 augusti 2013

Uppsala onlinekvalitetsauktion avsäger sig-TROLIGEN- ansvar för asiatiskt konsthantverk

Uppsala Auktionskammares (UAK) hemsida, augusti 2013:

"Tisdagen den 27 augusti kl. 10.00 går säsongens första Onlinekvalitetsauktion av stapeln i Uppsala. Auktionen med närmare 1300 föremål bjuder på en praktfull blandning av dekorativa konstföremål och inredningsobjekt för alla smaker. Ni hittar såväl äldre antikviteter såsom gustavianska spegellampetter som moderna möbler av Axel Einar Hjorth. Det stora intresset för asiatiska föremål fortsätter att vara starkt och auktionens asiatiska avdelningen innehåller denna gång över 350 unika asiatiska konstföremål".
Nr 101, "Snusflaska. Orientalisk. Möjligen ben med skrivtecken och erotisk scen. H 7,5. Obetydligt slitage. I övrigt troligen gott skick".
Efter att ha tittat igenom katalogen reflekterar jag storögt över en hel del. De utrop/bilder jag anför och diskuterar i denna text är ett axplock av de 352, som avdelningen Asiatiskt konsthantverk utgör.
Exakt 75%, 264 av de 352 utropen "Asiatiskt konsthantverk" är helt odaterade/okommenterade gällande föremålens ålder och utan proveniens. 68 av utropen är kommenterade som sannolikt/ möjligen/ troligen kinesiska. Av sistnämnda grupp bedömer jag alla utom något enstaka som fullständigt självklart kinesiska.

Nr 103, "Vas, Sannolikt Kina. Krackerlerad(sic.) glasyr med motiv av bergslandskap. Slitage och smärre tillverkningsdefekter. I övrigt troligen gott skick".
Under rubriken "Föremålsområden" på UAK:s hemsida står bland annat följande under "Kinesiskt porslin": Vid tidsbestämningen av kinesiskt porslin utgår våra experter från hur godset ser ut, hur det är bränt samt främst kvalitén vad gäller utförande och måleri. Proveniensen, föremålens ursprung, spelar mycket stor roll för prisbilden. Till vår hjälp vid bedömningar och värderingar av kinesiskt porslin och asiatiskt konsthantverk har vi ett antal internationella externa experter som besöker oss vid ett flertal tillfällen varje auktionssäsong.
Nr 223, "3 delar brons. Orientaliska, möjligen Japan med mera. Smärre slitage. I övrigt troligen gott skick".
Nr 238, "Tempelväktarlejon, Möjligen Kina, 1800/1900-tal, elfenben. Obetydligt slitage. I övrigt troligen gott skick".
Vore de 264 utropen katalogiserade som antika, skulle UAK vara ute på tunn is ur juridisk synvinkel, men eftersom de är helt okommenterade vad gäller ålder, så tvingas eventuella spekulanter/köpare att helt själva stå för kunskap och slutsatser om föremålens ålder. Därmed kan UAK svära sig fria från ansvar. Vart tog auktionshusets kunskapsansvar vägen? Vad tycker övriga auktionssverige om förfarandet, månne? 
Nr 270, "Bojan med lock, Porslin. Kina. Dekor i underglasyr blått av blommande prunus. Utrop 4-6.000 kr. Smärre slitage, glasyrmistor och tillverkningsdefekter. Stötskada med stjärnspricka ungefär 19-20 centimeter från basen. I övrigt troligen gott skick".
Nr 412, "3 delar Möjligen Nefrit/ Jade. Smärre slitage och naturliga skiftningar. Obetydlig nagg. I övrigt troligen i gott skick"

478, "så kallade Tanghästar med ryttare". Utrop 5-6.000 kr
Nr 505, "Möjligen Kina, vitglaserad. Slitage, sprickor och nagg. I övrigt troligen gott skick".

 
Nr 507, "Sannolikt Kina, möjligen Han. Slitage. Möjligen med lagningar".
Nr 559 "Sköldpaddsask. Orientalisk. Möjligen sköldpadd. Skuren dekor. Smärre slitage, spricka. I övrigt troligen gott skick".
Nr 733, "sannolikt elfenben med mera".
Nr 1342, "Tre delar. Nagg och lagningar. Terrinen sannolikt i gott skick".
Lösryckta kommentarer till utropen i denna artikel:
Nr 223, möjligen Japan med mera. Vadå med mera? Nr 238, lejon i elfenben, katalogiserade som 18- eller 1900-tal, - Har någon hört om Cites?! De ser ut att ha samma ålder som merparten av det kinesiska porslinet. Nr 270, med ett utrop om 4-6.000 kr, -indikerande hög ålder, -utan att åldern alls kommenteras. Nr 412, Möjligen nefrit/jade? Vad är alternativet; -plast? Nr 478, så kallade tanghästar. Är det tanghästar eller inte? Utrop 419: Skulpturer Kina, två stycken, Tangtyp, utrop 5-6.000 kr. Är de Tang? Nr 481, så kallad tanghäst, utrop 5-6.000 kr. Är det en tanghäst? Priset indikerar i vart fall att "tang-föremålen" är äkta, ("skador, slitage, lagningar"). Nr 523 är likadant katalogiserad. Nr 505 och 507, möjligen, troligen, sannolikt, möjligen, möjligen! Jag blir perplex, -och det var jag tydligen inte ensam om. Nr 559, rubrik: Sköldpaddsask. Beskrivning: möjligen sköldpaddsask. -Cites...?! Nr 733: sannolikt elfenben med mera. Med mera vad? Sannolikt elfenben? -Liknande som nr 735: "möjligen delvis elfenben med flera material". Etcetera, etcetera.
BREAKING: Jag har just (kl 13.40 den 27 augusti), under pågående UAK-auktion, blivit informerad om att Uppsalapolisen- skoj att också Polisen läser ANTIKMONOLOGEN!- tvingat UAK att dra tillbaka ALLT vid denna auktion utbjudna elfenben, till min och elefanternas oförställda glädje. Jag känner inte till några som helst detaljer. NEWS! 
Utrop nr 113 är katalogiserat som kinesisk, men är japansk. Nr 680; tre av fyra föremål är japanska, men samtliga katalogiserade som kinesiska. Nr 369 och 493 är med intill visshet gränsande sannolikhet Samson och inte kinesiska.

Det extensiva bruket av meningen "I övrigt troligen i gott skick" i konditionsrapporterna är förbluffande och lämnar mig nästan mållös. Troligen?

Vad kan ovanstående -för svenska och internationella auktionsförhållanden nya- sätt att katalogisera orientaliskt konsthantverk sammantaget indikera? Att Uppsala Auktionskammare har blivit stämda av missnöjd(-a) köpare? Eller att man har en (eller flera) katalogiserare utan (adekvata) kunskaper? Eller en kombination av båda? Eller att man till varje pris vill sälja till kineser, även om det sker på ett mindre snyggt vis? Jag vet inte och har utan framgång telefonledes försökt få tag på VD Magnus Bexhed. 
Eftertraktad valuta i Uppsala.
Centrala frågeställningar för UAK:s ledning borde vara:
Hur definierar UAK begreppet kvalitet (som ju de facto är en del av namnet på själva auktionen)?
Hur definierar UAK begreppet antikvitet? Vad anser UAK om hur ansvaret ska se ut för ett auktionshus?
Även om de flesta av oss förstår att de ifrågavarande 352 utropen är riktade mot köpare i tillverkningslandet i Öst (ofta köpare med lite kunskap, men väldigt tjocka plånböcker), så ska väl föremålen katalogiseras på ett sätt som är korrekt (även) ur svenskt perspektiv? 
Jag associerar termen onlinekvalitetsauktion till -dels en auktion som är högkvalitativt katalogiserad av auktionshusets personal. -Till yttermera visso också en auktion med föremål till salu av högre kvalitet än genomsnittet. Då förväntas betydligt färre än 264 -tvåhundrasextiofyra- vara helt okommenterade vad gäller objektens ålder. Om exempelvis en fastighetsmäklare, gemmolog eller slaktare skulle använda frasen "i övrigt troligen i gott skick" om sina respektive produkter inför en möjlig försäljning, skulle högst sannolikt kunden snabbt lämna scenen med ett besvärat ansiktsuttryck.
Förtroendeskapande? Avgör själv.
Ytterligare en populär smålänning
Artiklar i dagspress och på webben, tillkomna efter denna blogg:
http://www.unt.se/uppsala/polisen-beslagtog-elfenben-2573069.aspx
http://www.dn.se/nyheter/sverige/auktionshandel-med-elfenben-synas-av-uppsalapolisen
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17531715.ab
http://www.expressen.se/noje/utreds-for-olaglig-elfenbenshandel 
http://www.natursidan.se/nyheter/polisen-beslagtog-elfenben-fran-uppsala-auktionskammare

Fotnoter:
Från UAK:s hemsida: "Under år 2011 sålde Uppsala Auktionskammare kinesiska och asiatiska föremål för 15 miljoner kronor. Bara under våren 2012 sålde Uppsala Auktionskammare kinesiska och asiatiska föremål för över 20 miljoner kronor."

CITES (the Convention on International Trade in Endangered Species of Wild Fauna and Flora) is an international agreement between governments. Its aim is to ensure that international trade in specimens of wild animals and plants does not threaten their survival. För att följa lagen om försäljning av skyddade arter måste kommissionären(=auktionshuset) klargöra huruvida eller inte, man säljer äkta/falskt elfenben, införskaffat sedan länge eller mer nyligt införskaffat.

Samson var ett franskt företag, som under 1800-talet var framstående kopister -och möjligen förfalskare- av keramik av alla typer som då var i ropet. Se även: http://en.wikipedia.org/wiki/Edm%C3%A9_Samson

Skjut inte budbäraren.

Källor:
https://www.uppsalaauktion.se/a:20130827/de:14/pp:100
https://www.uppsalaauktion.se/om_foretaget/foremalsomraden/kinesiskt_porslin

27 kommentarer:

  1. Fullständigt skandalösa katalogiseringar, har aldrig sett något liknande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anonym.
      Vi är rörande eniga. Tack för din kommentar!
      Mvh
      Nicklas

      Radera
  2. Superbra granskning, håll fanan högt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hallå Anonym.
      Jag bockar och bugar. Denna blogg har många timmar bakom sig.
      Tack för att du läser den och framför allt tack för att du kommenterar!
      Varma hälsningar,
      Nicklas

      Radera
  3. Men det här måste väl ändå vara droppen? Att som auktionshus inte kunna ange land eller ålder är illa nog, men ett auktionshus borde väl ändå kunna avgöra vad det är för material? Och absolut enklast är väl ändå att kunna ange skick?!? Det kan ju vilken lekman som helst. Att ange något som "troligen i gott skick" är inte ens godtagbart på Tradera. Antingen är något i gott skick eller inte. Sommarjobbare, hjärnsläpp eller totalt förfall? Det borde i vilket fall som helst inte vara ok att friskriva sig från ALLT - isåfall kunde man ha skippat den s.k. beskrivningen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ulrika.
      Stort tack för din fylliga kommentar. Jag håller med dig i precis ALLT du skriver!

      Jag anser att detta beteende från en så pass stor aktör som UAK är otroligt skadligt för HELA branschen. Jag har predikat detta i många av mina bloggar... I och med att UAK eller någon annan stor drake säljer minst sagt dubiösa föremål, så sanktionerar det föremålens fortsatta existens. Vad händer om Vera Svensson, Bo Pettersson eller Mohammed Ibn Battuta köper en av de "så kallade Tang-hästarna"? Om 35 år står barnbarnet där hos auktionshuset igen och vill sälja. Kommer den "expert" som då tar emot, att godkänna den som äkta? Tror inte det. Då har den personen börjat hata allt vad auktioner heter och sannolikt antikviteter också. var sig de är äkta eller falska.

      Återigen, så vill jag understryka att bristen på en överspännande organisation för auktionshusen är ett gigantiskt problem. Situationen är ju lätt kaotisk, om man jämför nivån på hur (o-)seriösa de olika auktionshusen är i Sverige. Det vet ni som läst alla mina bloggar.

      Tack igen Ulrika!
      Mvh
      Nicklas

      Radera
  4. Det var rätt länge sedan jag tappade förtroendet för uak+andra aktörer men detta övergår allt förstånd från en aktör som kallar sig ett av dom ledande företagen i branschen.Hur kan man släppa en sådan katalog med dessa helt oseriösa och amatörmässiga beskrivningar,och saknaden av kunskap som väl måste vara ett auktionshus största tillgång för att överhuvudtaget överleva.Det som gör mig mest upprörd är att ledningen för uak är dom som står för riktlinjerna och tydligen har man slagit sig in på en bana som inte står långt ifrån den oseriösa världen....detta kommer bara att slå tillbaka på dom själva och kanske är det självsanering som vi ser tecken på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anonym!
      Vi är totalt eniga. Dessvärre är jag än mer cynisk än du. Jag tror nämligen att denna oseriösa väg, som vissa aktörer valt att slå in på, drabbar HELA branschen. Inte endast dem själva utan även småpulare, mellanpulare, ja alla antik- och designpulare drabbas. Om förfalskningar, mifflade möbler, skruvad konst och helt ny kinesisk keramik m.m., m.m. finns på marknaden och säljs av auktionshus så leder det till att folk till slut hellre köper sina inredningsprylar hos herr Kamprad. Det känns säkrare så. Ingen vill ju bli blåst. Någon självsanering tror jag inte det blir. Vilken institution skulle slå ned på felaktigt beteende från auktionshusen? Det finns ju ingen överspännande organisation för dem..?! SKAF? Aldrig. De tar inte i besvärliga ämnen och har ALDRIG gjort det.
      Tack för dina åsikter!
      Varma hälsningar,
      Nicklas

      Radera
  5. Ett riktigt lågvattenmärke av Uppsala Auktionskammare. Man blir helt mållös av att läsa auktionsbeskrivningarna. Tack för ett mycket bra blogginlägg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hallå S:t Olof!
      Jaa du. Jag trodde aldrig att jag skulle få se en SÅ katastrofal orientalisk katalog, ens i mina vildaste mardrömmar faktiskt. -Någonstans. Inte hos Dalarnas Auktionsbyrå eller annan liten aktör, än mindre i Uppsala. Eftersom det är så konsekvent genomfört, så undrar man ju vem i ledningen som fattat beslutet, men det torde väl vara nestor. Efter att ha fått enormt gensvar idag, per mail och telefon och live, så känns det ärligt talat som om deras orientaliska avdelning borde dras tillbaka. Det skulle i så fall vara första gången i svensk auktionshistoria, gissar jag. Stoppa hela auktionen och göra om hela katalogiseringen. Ett auktionshus första pudel.
      Tack för dina varma ord.
      Varma hälsningar,
      Nicklas

      Radera
    2. En sak är i alla fall helt klart, denna katalogisering kommer att gå till historien som den sämsta någonsin. Efter ditt blogginlägg har detta varit dagens snackis i antikbranschen.

      Radera
    3. Hallå igen.
      Jag tycker just så. Intressant att ni kallar det dagens snackis. Det vore roligt att höra vad som sägs. Dock har jag ju också fått en del mig till mans... Undrar hur snacket går på UAK?
      Mvh
      Nicklas

      Radera
  6. Hallå igen.
    Jo, jag har över 300 läsare av bloggen idag. så jag förstår att den fått publik, vilket gläder mig. Det tog ett antal nätters arbete att få ihop den. Har sovit 3-4 timmar/natt i en veckas tid...

    Jag måste tänka högt: jag kan inte för mitt LIV förstå hur de herrar som fattade beslutet om detta idiotiska sätt att katalogisera tänkte...?!? Trodde de att de skulle kunna göra det utan att någon enda människa skulle påtala det groteskt felaktiga i förfarandet?? Det övergår i så fall mitt förstånd. Jag har kollat auktioner sedan 15-årsåldern och aldrig någonsin sett något så dumt. Visst, enstaka mer eller mindre katastrofala utrop har man sett. Men en HEL avdelning?!?
    Mvh,
    Nicklas

    SvaraRadera
  7. Jag tittade igenom hela uak:s katalog och den är nedlusad av sannolikt/troligen i alla kategorier,sannolikt stockholmsarbeten,sannolikt västergötland,sannolikt 1800-tal,sannolikt böhmen,det man sannolikt kan säga om uak är att det osannolika troligen är sannolikt,men det är nog tyvärr så att det sannolika är troligen osannolikt i detta fallet.Man häpnar när man ögnar igenom klubbslagen på dagens auktion och då speciellt den kinesiska/orientaliska avdelningen när det inte finns en vettig beskrivning,snacka om att famla i mörkret och som konsument är det hela osmakligt.

    SvaraRadera
  8. Hej Anonym.
    Tack för dina tankar. Som du redan har förstått, så skakar vi hand åsiktsmässigt. Osmakligt för konsumenten är endast förnamnet. På min kant har slussdörrarna öppnats. Jag har idag och igår fått mer medhåll och ryggdunkningar än jag kunnat drömma om, i mina vildaste fantasier. Det som för mig är viktigt är att man kallar en spade för en spade, för att bruka en anglocism.
    Varma hälsningar,
    Nicklas

    SvaraRadera
  9. TACK
    Jag välkomnar den här diskussionen - den har hängt i luften länge.
    Inte minst för att auktionshusen motiverar sina nästa 50% provisioner med att det kostar med ´´experter´´. Stor inkompetens
    och osäkerhet kännetecknar katalogisering och hantering av föremål.
    Inte bara UAK utan också de andra..
    Keep up the good work Nicklas.
    Med vänlig hälsning
    BJ

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bäste BJ.
      Ett mycket stort tack för att du delar med dig av dina tankar. Du tar orden ur munnen på mig och jag hoppas INNERLIGT att mina och andras granskande och ifrågasättande bloggar, speciellt sanktolofs.blogspot.se, gör att debatt uppstår och att det faktiskt rättas i leden. Att ett så stort auktionshus som UAK gör bort sig som nu senast, kan för svenska antikmarknaden i långa loppet vara av godo. Vill jag tro. Tack för dina värmande ord BJ!
      Varma hälsningar,
      Nicklas

      Radera
  10. Tack för ett fantastiskt bra blogginlägg.
    Det vi ser kan vara resultatet av den reservationslösa nepotism som finns i branschen. Jag har tidigare berört detta i ett inlägg om tidningarna Antik & Auktion samt Antikvärlden.
    Det är inte lätt att vara handlare idag när branschen blivit så förflackad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hallå Skaffaren.
      Tack för dina vänliga ord, de värmer! Jag är helt enig med vad du skriver och har i flera av mina bloggar diskuterat nepotismen, klubben för inbördes etc... -och antiktidningarnas totala brist på undersökande eller kritisk journalistik. Problemen är många, och inte minst avsaknaden av en överspännande organisation för auktionshusen, som jag många ggr påpekat. Din sista kommentar är liksom faktiskt pudelns kärna! Att vara antikhandlare idag är väldigt svårt, mest pga att auktionshusen under många år (sedan 80-talet) mycket skickligt marknadsfört sig och gjort att gemene man idag tycker att det är "inne" och kul att själva gå på auktion. Detta gör ju naturligtvis att vi antikhandlare marginaliseras. Om vi antikhandlare gör ETT kraftigt misstag, exempelvis säljer en förfalskning, så är vi i princip rökta. Gör ett auktionshus ett eller många fel, så händer ingenting. Åtminstone inte hittills. Jag är den förste att innerligen välkomna en debatt i alla dessa ämnen, men de auktionshusanställda är experter på att låtsas som det regnar, när man kommer förbi. -Det finns undantag och NI ska ha all heder! När auktionshusen ökar sina påslag till närmast löjeväckande nivåer, så ska de också förbanne mig stå för vad de gör och också besitta KUNSKAP.
      Tack Skaffaren-hör gärna av dig igen!
      Mvh
      Nicklas

      Radera
  11. Varför anger de så mycket som "sannolikt" och "troligen"?

    Jag har bott i Japan och brukar läsa mycket om konst- och konsthantverk men jag är ingen specialist i ämnet. Och när jag ändå läser så mycket om Japan så följer Kina med (influenser etc). Ändå känner JAG igen mycket i de här beskrivningarna. Som i att det som anges från Kina är japanskt, att några saker som skrivs som sannolikt från Kina ÄR från Kina och att det inte krävs mycket för att bekräfta åtminstone det.

    Jag trodde att man hade börjat ta proveniens och CITES på ett större allvar. Å andra sidan har flera auktionshus i USA köpt, och sedermera, sålt statyer från Kambodias äldsta tempel. Där hackas statyer ut ur själva berget (som HACKAS). Ingen auktionsbyrå med självrespekt, och som vet hur handeln med dessa föremål ser ut, kan komma och hävda god tro.

    SvaraRadera
  12. Hej Jessica.
    Visst, du säger ju samma sak som jag, med den skillnaden att jag är specialist på området.
    Stort tack för dina tankar!
    Mina varmaste hälsningar,
    Nicklas

    SvaraRadera
  13. Hittade hit nyss från St: Olofs blogg, och jag måste säga att jag konstigare beskrivningar får man ju leta efter. Förstår ingenting, trodde faktiskt att detta auktionshus var bättre än så. Mycket bra gjort av dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Elin.
      Tack, det trodde jag också.
      Mvh
      Nicklas

      Radera
  14. detta borde ut i dagspressen så alla får läsa, mycket bra skrivet, "sannolikt" och "troligen" får ej finnas i en objektbeskrivning.........mvh lars x

    SvaraRadera
  15. Hallå Lars X.
    Tack för dina tankar. Det har du möjligen rätt i, men det får andra tipsa om i så fall. Jag har gjort mitt.
    Mvh,
    Nicklas

    SvaraRadera
  16. Jag har sålt mycket på BukowskisMarket och samtliga oljemålningar har smärre ytrispor och inramade tavlor är ej examinerade ur ram trots att jag gjort inramningen. De vill inte uppge att det är syrafritt papper för sådant uppger de inte! Auktionisterna vill ha mycket bra betalt för sitt jobb men går trots detta knappt ihop ekonomiskt.

    SvaraRadera